איך נשלב את האישי ועסקי בפרופיל רשת חברתית

10.10.2010

אחת הדילמות הנפוצות במיתוג אישי באינטרנט ושיווק ברשתות חברתיות, היא איך לשלב בין האישי לעסקי בפרופיל אינטרנטי. ניתן להקביל את הדילמה הזאת גם על הזירה החברתית ב"חיים האמיתיים". אף אחד לא רוצה להיות הנודניק שכל הזמן מדבר על העבודה שלו. מצד שני, נטוורקינג היא פעילות חשובה מאין כמוה בעידן המודרני. 

מי שמנסה לעשות קצת סדר בדברים הוא היזם הצעיר והמצליח בן קאתרס (Ben Cathers) שפרסם בבלוג של דן שאובל Personal Branding Blog, מאמר מעניין בו הוא ניפץ בצדק מיתוס מוכר:

"יש להוציא כל מה שקשור לחייך האישיים מפרופיל רשת חברתית המשמש אותך למיתוג אישי כיזם או בעל עסק".

אנחנו מדברים הרבה על החשיבות בשמירה על הפרטיות בכל מה שקשור למיתוג אישי. אף אחד לא רוצה שהבוס העתידי שלו, או השותף הפוטנציאלי, ייתקל בתמונת פייסבוק לא מחמיאה מאיזו מסיבת "פול-מון" בתאילנד.

אבל כדאי גם לשים לב לעמדה של קאתרס: אין זה אומר שהפרופיל שנועד לצרכי מיתוג אישי מקצועי, צריך להיות חסר אלמנט אישי. ההיפך. פרופיל חסר אישיות, שמתמלא כמו רובוט בקישורים הקשורים רק לעסק או למקצוע, יהיה לו קשה מאוד ליצור אפקט שיווקי ובטח יקשה על חיזוק המיתוג האישי.

יחד עם זאת, חשוב תמיד לזכור – על היזם או בעל העסק להיות זהיר מאד במה שהוא מפרסם, ולשמור על כך שהפרופיל לא יהפוך להיות פרופיל אישי מלא.

אז למה לי פוליטיקה עכשיו?

זה בסדר להוסיף הערה פוליטית אחת או שתיים בפרופיל ה"יזמי" הממותג שלך, אבל לחפור כל יום על הקפאת הבניה בשטחים, גם אם יש לך דעה מוצקה בנושא, לא תשרת את האינטרסים העסקיים שלך. העברת מסר או יצירת דיון בנושא פוליטי, יכולה להיות רלוונטית אם לסוגיה שיכולה להיות לה השפעה על העסק או התעשייה בה אתה פועל.

זה גם בסדר לשתף בתמונה של התינוק החדש שלך או ילדיך מידי פעם, אבל כשזה נעשה בצורה יומיומית, מבלי לתת תוכן מקצועי-עסקי רלבנטי – זה ממש לא יקדם את המיתוג האישי שלך. ביסודו של דבר, יש צורך להציג את ה"אישי" וה"אמיתי", אבל אל תנסה 'להמם' את קהל היעד שלך כדי להוכיח להם כמה אתה "אישי" ו"אמיתי".

אז איך להפריד בין האישי למקצועי-עסקי בפרופיל ברשת חברתית?

לפניכם כמה "עשה" ו"אל תעשה" על פי קאתרס:

עשה:

• הצג את עצמך בשמך המלא וכתובתך הכללית (זה בסדר לכתוב "ניו יורק" – אבל אל תיתן את כתובתך המדויקת)
• תן תוכן אישי שמחוץ לנושא מספר פעמים בחודש
• הצע פרשנות על חדשות מהעולם הריאלי אשר נידונות בכבדות באותו זמן
• תן מאמרים רלבנטיים שמחוץ לנושא
• דבר על תחביביך ועל דברים שמעניינים אותך אישית, בעיקר בסופי שבוע
• הריע (כשיש סיבה) לקבוצות הספורט האהודות עליך
• התייחס והיה מעורב בכל דבר שמגיביך שואלים אותך
• דבר על מקומות שאתה נוסע אליהם במסגרת העסק שלך (ועידות, כנסים וכו'…) – כך תוכל להכניס אלמנט אישי במסר שיכול לשרת את מטורתייך העסקיות

אל תעשה:

• אל תשתף בתוכן שמחוץ לתחום עיסוקך בתדירות יומיומית
• אל תשתף בכל התמונות שיש לך שלך או של משפחתך
• אל תהפוך את הפרופיל שלך למקור של פרשנות פוליטית
• אל תיכנס ל"התקוטטיות" אינטרנטיות, בייחוד לא על תוכן שמחוץ לנושא (Off-Topic)
• אל תדבר על משפחתך בכל יום
• אל תדבר על טיוליך הלא עסקיים באופן קבוע. לדוגמא: נחמד להזכיר שנסעת לחופשה בחו"ל, אבל טיול לבית סבתך? ממש לא!

קטגוריות:

תגיות:

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>