6 טעויות קריטיות של מחפשי עבודה שעושים מיתוג אישי

06.01.2011

מיתוג אישי

המושג "מיתוג אישי" נתפס בעיני רבים כמשהו זוהר וסקסי ומתקשר אצלם בעיקר לאנשים מפורסמים ונוצצים. זאת תפיסה לא נכונה. האוכלוסייה שה"מיתוג האישי" הוא הכי רלוונטי אליה, היא דווקא של מחפשי העבודה, שהמציאות היומיומית שלהם, בדרך כלל צבועה בגוון אפור.
אני, לדוגמא, הגעתי למיתוג האישי דרך הצורך הקיומי למצוא עבודה, ולא מתוך השאיפה והרצון להתפרסם. כיום, גם מחפשי העבודה וגם חברות ההשמה/מעסיקים, מודעים לנושא של המיתוג האישי, אולם לא כולם מיישמים את עקרונותיו הלכה למעשה.

לא פשוט למצוא היום עבודה. ובטח לא עבודה שווה. כשעל כל משרה אטרקטיבית יש 100 קופצים, הצורך להתבלט ולהיות שונה מהשאר, הוא הכרחי. למזלינו, הטכנולוגיה האינטרנטית עומדת לצידנו, ומאפשרת לכל אחד, בעזרת כלים פשוטים ונגישים, להפגין את מומחיותו ואת השוני שלו מאחרים. אולם, דווקא הפשטות והנגישות יכולות לעמוד לנו לרועץ. לפעמים כל כך קל למתג את עצמנו, עד שאנחנו עושים טעויות, שבמקום לעזור לנו למצוא עבודה, יכולים לעשות בדיוק את ההיפך. הנה 6 מהן:


1. מיתוג אישי לא מוכן

מיתוג אישי הוא קודם כל תהליך. תהליך שמוגדר בשלבים, כשהראשון בו הוא מציאה ואפיון של המיתוג האישי. הנטייה של רבים, במיוחד אלה ממתגים את עצמם באינטרנט, היא להתחיל להפיץ (שלא לומר להפציץ) את שמם ברחבי הרשת, מבלי לתת את הדעת, אם זו באמת הדרך בה הם רוצים להיות ממותגים.

זה נכון שאחד מהעקרונות של המיתוג האישי הוא "הניראות" (visibility), אבל היא חייבת להיות מכוונת מטרה. מכיוון שהעקבות שאנו משאירים ברשת הן בדרך כלל נצחיות, אם נתחיל למתג את עצמנו באופן מסוים, יהיה לנו קשה מאוד להחליף את המיתוג במידת הצורך – וכך לא נצליח להשיג את העבודה בה אנו חושקים. על כן, לפני שלב יצירת המיתוג האישי, צריך אינטואיטיבית להבין אם יש לנו את התשוקה לאופן בו אנחנו רוצים להיות ממותגים. זה החלק הקל (כי סביר להניח שללא תשוקה, לא היינו בכלל מתחילים בתהליך).

לאחר מכן מגיע שלב הרציונאל: ממש כמו שמוצר חדש יוצא לשוק, כך אנחנו צריכים להתייחס לשיווק של עצמנו: לבדוק SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות, מתחרים), לגבש אסטרטגיה (אפיון תוכני ועיצובי של המותג, איזה סוג מסרים להעביר, באיזה אופן וכו')  ולנהל לוח זמנים.

2. מיתוג אישי לא מפוקס

זה קצת קשור לסעיף הראשון. כי לפני שמתחילים את המיתוג, צריך כמובן גם להגדיר אותו. רבים נוטים להגדיר את באופן בו הם מגדירים את הכישורים המקצועיים שלהם.
לכל אחד יש כישורים, יכולות ותפקידים שהוא יכול לבצע, ובאופן טבעי הרצון הוא לפרסם את הכל כחלק מהמיתוג האישי. אולם זאת טעות. כדי שיזכרו אתכם, המיתוג האישי חייב להיות ממוקד. את מכלול הכישורים והיכולות שלכם, יגלו לאחר שכבר תתחילו לעבוד.

3. מיתוג אישי לא מיוחד

אם תתארו את עצמכם בפני מעסיקים פוטנציאליים בראיון עבודה כ: "מביאים תוצאות", "שאפתנים ותחרותיים" ובעלי מוטיבציה" – זה יכול להישמע משכנע, אבל לא יהיה שונה מאחרים. למרות שהבסיס במיתוג האישי הוא להיות שונה, הנטייה הטבעית של רוב מחפשי העבודה היא להראות שהם "מיוחדים כמו כולם". הבידול מחייב אותנו להראות את השוני וייחודיות שלנו, גם אם זה כרוך בסיכון מסוים.

4. מיתוג אישי לא עקבי

תהליך המיתוג האישי דורש התנהגות עקבית. העקביות צריכה להתבטא בכך שמחפש העבודה צריך לשדר קול אחד בכל הערוצים – אימייל, טלפון, אינטרנט, ערוצי אופליין וכו'. מסר לא אחיד, יטשטש לכם את המיתוג האישי ויפגע בו. לדוגמא, אם תמתגו את עצמכם בכרטיס הפרופיל ב- LinkedIn כ"מופת של מקצוענות", ותחת שמכם בגוגל יימצאו תגובות מרושעות בפורומים מקצועיים – קהל המטרה (מעסיקים פוטנציאליים) יפקפק באותנטיות של המיתוג האישי שלכם.

5. מיתוג אישי לא מחוייב

מחפשי העבודה מתייחסים לרשתות חברתיות בקלות דעת. אפשר לקבל התייחסות כזאת אם השימוש בהן נועד רק לצרכים אישיים-חברתיים, אולם ברגע שהשימוש ברשתות החברתיות מוגדר כחלק אינטגרלי מתהליך מציאת העבודה, יש לשנות את הגישה. מחפש העבודה שפותח בלוג או חשבון טוויטר ולא מעדכן אותם לפחות פעם בשבוע, עושה לעצמו רק נזק.
אחד מהמאפיינים של פלטפורמות הרשתות החברתיות הוא שהתאריך מוטבע באופן אוטומטי יחד עם המסרים. בלוג שלא עודכן מספר חודשים, יכול לשדר אצל המעסיק הפוטנציאלי תחושה כי העובד אינו מתמיד, או שהמיתוג האישי לא מעניין אותו – היות וכבר מצא עבודה. זה מביא אותי לסעיף הראשון, הדורש ממחפש העבודה אסטרטגיה לפני שהוא מתחיל למתג את עצמו

6. מיתוג אישי לא מאוזן

כמו כל דבר, גם במיתוג אישי לצורכי עבודה, חשובה מאוד המידתיות. לא להפציץ בסטטוסים בפייסבוק,  לא לזרוק תגובות בכל בלוג ובטח לא לצייץ כל יום בטוויטר שאתם מחפשים עבודה. הפצת המסרים צריכה להיות מדודה, להיראות טבעית, זורמת – כחלק מהחיים. גם אם אתם לחוצים, חשוב מדי פעם להוריד מהדוושה ולתת לדברים להתנהל מעצמם. בדרך כלל דווקא אז – הדברים באים לקראתכם…

קטגוריות:

תגיות:

  ,

One thought on “6 טעויות קריטיות של מחפשי עבודה שעושים מיתוג אישי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.