מילון

03.11.2007
  1. מותג (Brand) – מונח שיווקי המורכב מצמד המילים מוצר + תג, שמתאר את מכלול הרגשות, העמדות והתפיסות בנוגע למוצר. מרכיבים אלו נקראים נכסי המותג, והם נוצרים אחרי תהליך מיתוג. הרעיון הוא לייחס למותג ערכים, עמדות ורגשות חיוביים, וכך לשפר את שיווקו. בעבר מותג יוחס בעיקר למוצר צריכה, והוא אופיין ככזה בעיקר על פי סממניו החיצוניים ("הזהות המותגית", כמו לוגו למשל). כיום נהוג לייחס את המושג מותג גם לבני אדם והזהות המותגית הופכת למשנית.
  2. מיתוג באינטרנט ( eBrand) תהליך מיתוג המבוצע במדיום האינטרנט ושם גם ניכרות תוצאותיו. אם בעבר נהוג היה להעביר את הזהות המותגית מאמצעי פרסום אחרים, אל הרשת (לדוגמא: פרסום באנרים עם סלוגן ולוגו), הרי שכיום נהוג להשתמש בתהליך המיתוג באינטרנט, גם באופן נפרד ובלתי תלוי.
  3. מיתוג אישי באינטרנט  (Personal eBrand) – תהליך הפיכת אדם למותג בעזרת האינטרנט. אפשרויות המיתוג באינטרנט הן כמעט בלתי מוגבלות ובעזרת תהליך נכון, ניתן להגיע למצב בו כל עסק או אדם יכול למתג את עצמו בצורה אפקטיבית. נחיצות המיתוג האינטרנטי האישי היא גבוהה, שכן החיים המודרניים התחרותיים מחייבים להיבדל ולבלוט אם ברצוננו להגיע להכרה, שגשוג, קידום קריירה והצלחה כלכלית. המיתוג האינטרנטי האישי מתבצע בבסיסו בעזרת אזכורים חיוביים של השם המלא (או המותגי) במנועי חיפוש, רישום פרופילים ברשתות חברתיות ועסקיות רלוונטיות, פרסום תוכן על פלטפורמות של אתרי מאמרים ובלוגים, הקמת אתרים אישיים ועוד. תחום המיתוג האינטרנטי האישי בישראל עדיין בחיתוליו, אך יותר ויותר אנשים מכירים בנחיצותו.
  4. ניהול תדמית ברשת (Online Reputation Management) – פעולה שנועדה בעיקר על מנת לדאוג לאופן בו מופיע שם המותג באינטרנט בכלל ובמנועי החיפוש בפרט. עידן האינטרנט של ה- WEB2.0 מאפשר לכל גולש להפיץ מסרים הקשורים לבן אדם, חברה, ארגון או מוצר באינספור פלטפורמות שונות. עובדה זו מחייבת אנשים ועסקים להשתמש בכלים שיאפשרו להם קודם כל לדעת כשמשהו חדש עליהם מופיע ברשת, ולאחר מכן להגיע למצב של שליטה מסוימת בתדמית האינטרנטית.
  5. תדמית שלילית באינטרנט (Negative Online Reputation) – אלמנטים שליליים המשפיעים לרעה על תדמיתו של אדם באינטרנט.תדמית זו מתקבלת בדרך כלל באופן לא מודע על ידי האדם עצמו (לדוגמא: פרסום ישן של הודעת פורום שלילית תחת שם מלא כנגד מעסיק פוטנציאלי עתידי), או על ידי מתחריו העסקיים, מתנגדיו הפוליטיים ואפילו על ידי אקס מאוכזב. את האלמנטים השליליים אפשר לדחוק הצידה בעזרת מיתוג חיובי מאסיבי.
  6. מנועי חיפוש אנשים (People Search Engine) – מנועי חיפוש אנשים הם מנועי חיפוש המתמחים בחיפוש אנשים. הצורך ביצירת מנועי חיפוש אנשים נוצר יחד עם תנופת עידן ה- WEB 2.0. הריבוי בפרופילים ובתכנים אישיים תחת השם המלא או המותגי, הולידו אינדקס אינטרנטי רחב היקף של אנשים. יתרון השימוש במנועי חיפוש אנשים על פני מנועי חיפוש כלליים (כמו גוגל), נובע ממיקוד התוצאות והפריסה שלהם. דוגמאות למנועי חיפוש אנשים בינלאומיים: SPOCK, ZOOMINFO, Wink, NAYMZ, Spoke.
  7. פרופיל אינטרנטי אישי ועסקי (Internet profile) – המידע הזמין על אדם באינטרנט ובכלל זה מידע שהוא כתב על עצמו ומידע שאחרים כתבו עליו. בתהליך מוסדר של מיתוג אישי באינטרנט יוצרים פרופיל באתרים שונים הכולל פרטים אישיים תמציתיים ואינפורמטיביים, ובדרך כלל גם מלווה בתמונה. הפרופיל האינטרנטי משמש כבסיס וכחזית של המיתוג האינטרנטי האישי. נהוג להפריד בין פרופיל אינטרנטי אישי לפרופיל אינטרנט מקצועי. פרופיל אישי נפוץ ברשתות חברתיות ומכיל מידע כמו מצב משפחתי, תחביבים, שם של חית המחמד וכד' פרופיל אינטרנט מקצועי כולל פרטים הקשורים למומחיות ולכישורים המקצועיים של בעל הפרופיל. בדרך כלל תמונת הפרופיל במקרה כזה תהיה רשמית ומהוגנת.
  8. בלוג פרטי/מקצועי (Personal/Professional Blog) – המונח Blog מורכב משתי המילים Web + Log כלומר יומן רשת. בהקשר של מיתוג אינטרנטי אישי, מדובר על יומן המבוסס על תכנים של כותב אחד ויחיד. הבלוג יכול לשמש כיומן העוסק בחיים האישיים ובחוויות של הכותב מהיומיום, או כיומן מקצועי בו הכותב משתף את הגולשים בידע ובמומחיות שיש לו בתחום מסוים. במקרים מסוימים בלוג אחד יכול להיות גם אישי וגם מקצועי. בלוג הוא אחד מהכלים המשמשים למיתוג אישי באינטרנט.
  9. בלוג חברה (Company Blog) – בלוג רשמי אשר שנכתב ע"י צוותים בחברה או יועצי התקשורת שלה. בלוג החברה נועד לספר על החברה, על מוצריה ועל השוק בו היא פועלת. בלוג זה מחזק את מעמד החברה בתקשורת ומהווה מקור מידע רשמי לדיווחים רשמיים ללקוחות ולעיתונות. דוגמא מקומית הוא הבלוג של "טיב טעם", שנולד בעקבו מיתוג שלילי של החברה בתקשורת.
  10. תיוג (Tagging) – שיוך תגים טקסטואליים לאתרי אינטרנט. קיימים שירותים רבים המאפשרים לגולשים את היכולת לתייג אתרים שונים עפ"י רצונם ובכך לאפשר להם חיפוש נוח יותר או מציאת אתרים שונים אשר קיבלו את אותו התג מגולשים אחרים.
  11. הפצצת גוגל (Google Bombing/Google Wash) – קמפיינים מאורגנים אותם יוזמים מספר רב של גולשים לצורך הטיית תוצאות חיפוש לקידום חיובי או שלילי של אדםחברהאתר מסוים.
  12. מיתוג אישי בינלאומי (International Personal eBrand) – הצורך במיתוג אישי בינלאומי באינטרנט הוא גדול. הבסיס של מיתוג אינטרנטי אישי מסוג זה הוא האזכורים המתקבלים בהקשת שמך המלא במנועי החיפוש בכלל ובגוגל בפרט. היתוג האישי הבינלאומי כולל רישום ברשתות מקצועיות כמו LinkedIn, Plexo, Ning, Spock, Naymez, Ecademy ועוד רבים וטובים.
  13. שיווק ברשתות חברתיות – שיטת שיווק אינטרנטית פופולארית במיוחד בעידן ה- WEB2.0.