מה עומד מאחורי המיתוג האישי הויזואלי של מרק צוקרברג

20.11.2010


מרק צוקרברג

כל עכברי האינטרנט (ולא רק הם…) התעסקו ביום שני האחרון במסיבת העיתונאים המדוברת של פייסבוק, בה הכריזה הרשת החברתית על שירות מסרים חדש, שאמור להתחרות ב- GMAIL הפופולארי. אבל אני רציתי להתייחס לאירוע מזווית קצת אחרת.

מסיבת העיתונאים הועברה בשידור אינטרנטי חי לרחבי כל העולם, וגם אני צפיתי בעניין במרק צוקרברג מנסה להסביר במה שונה וטוב יותר השירות החדש מאימייל רגיל. עד שהשירות לא יהיה נגיש לכולנו, לא נבין אם יש כאן באמת מהפכה, אבל מה שאותי תפס זה האירוע עצמו, שהזכיר יותר ישיבה של אגודת הסטודנטים מאשר מסיבת עיתונאים לצורך השקת שירות של חברה השווה מליארדים.

מה יצר את הרושם? החדר בו נערכה המס"ע, שהזכיר אולם התעמלות, כיסאות הפלסטיק עליהם ישבו העיתונאים, האווירה הלא-פורמלית, הבמה המאולתרת. אבל אולי יותר מהכל – צורת הלבוש של צוקרברג.

הטי-שירט הסטודנטיאלי האפור, הג'ינס המשופשפים ונעלי הספורט הלא-אופנתיות, הם אינם פרטי הלבוש שהייתם מצפים למצוא על גופו של מי שלפי ההערכות שווה 6.9 מליארד דולר, ועוד במעמד של אירוע כל כך מתוקשר.

המחשבה מאחורי המראה הזרוק

הלבוש הקז'ואלי בו בחר מנכ"ל פייסבוק להופיע, אינו צריך להפתיע. נהפוך הוא. מה שלא היה מסתדר לנו, זה מראה בו צוקרברג לובש חליפה עם עניבה או טוקסידו עם פפיון. עבור צוקרברג, הטי-שרט והג'ינס הם חלק בלתי נפרד מהמיתוג האישי וממה שהוא רוצה לשדר. צוקרברג אף מגדיל לעשות ובוחר את אותה (!) טי-שרט ואותם (!) ג'ינס לאירועים דומים. אם קר לו, הוא לפעמים שם עליו טרנינג (כמו בהופעה בתוכנית של אופרה ווינפרי).

אגב, את הבגדים האלה הוא לובש ביומיום כפי שמעידות מספר תמונות פאפרצי. ב"גלובס" גם עלו על זה והראו עד כמה המלתחה של צוקרברג מצומצת על-ידי הצמדת תמונות שלו מארבעה אירועים שונים בחודשים האחרונים.

לא ברור אם אלו בדיוק אותם חולצה ומכנסיים ולא ברור אם הם בכלל עברו כבסה בין אירוע לאירוע, אבל תהיו בטוחים שיש מחשבה עמוקה מאחורי המראה "הזרוק". לצוקרברג חשוב שנגבש עליו ערכים ותפיסות כמו: צעיר, מהפכן, חנון, אותנטי והכי חשוב – אחד-שלא-מעניין-אותו-כסף-או-סטטוס.

האמת, יש אמירה שיווקית חזקה מאוד מאחורי הלבוש של צוקרברג. הוא יודע שפייסבוק שינתה את פני האינטרנט, בדיוק כמו שגוגל עשתה. אבל בניגוד לאחות הגדולה, פייסבוק עוד לא הוכיחה שהיא יודעת להפוך את הפוטנציאל למזומנים. צוקרברג מעדיף כרגע "להישאר קטן", לפני שהוא "יוצא בגדול", וזה מתבטא גם במיתוג האישי הויזואלי שלו.

גם ג'ובס – שימוש במיתוג אישי כדי לחזק מיתוג עסקי סטיב ג'ובס

צוקרברג, דווקא במראה הנונ-שלנטי, משרד לנו שהוא בטוח בעצמו, ויותר מזה – בטוח במוצר שלו. הניסיון שלו שלא להרשים (לא רק בלבוש, גם בחיים הדי-צנועים שהוא מנהל), יוצר את הרושם הראשוני החזק ביותר. ואם זה מזכיר לכם מישהו, לא צריך ללכת רחוק. סטיב ג'ובס, מנכ"ל אפל, כבר עשרות שונים דוגל במראה של הג'ינס-טי-שירט, אפילו באירועים רשמיים-חשובים, למרות שאצלו בדרך כלל מדובר בחולצה עם שרולים ארוכים שמוכנסת עמוק בתוך המכנסיים.

בניגוד לצוקרברג, הוא עושה את זה כדי לבדל את עצמו מהחבורה של "הגדולים" ופחות מתוך הצורך לשדר "אין לי צורך להרשים". ג'ובס הוא "שואו-מן", שעושה הרבה "שואו-אוף", גם אם זה קורה בג'ינס וטי-שירט. ג'ובס מעוניין ליצור ליצור הקבלה בין ערכי המיתוג האישי שלו לערכי מיתוג של APPLE (חדשנות, רעננות, צעירות) ואחת מהדרכים לעשות זאת היא על ידי הלבוש.

ואם בשילוב של מיתוג אישי-מיתוג עסקי עסקינן, בחינה יותר מדוקדקת ומקרוב של הטי-שירט אותו לובש צוקרברג מגלה לנו הדפס של שלושת האייקונים המוכרים הנמצאים בתפריט העליון בממשק פייסבוק (הודעות, אנשים, והתראות). אז עכשיו בטח קשה "להאשים" את צוקרברג שלא אכפת לו מהמיתוג שלו…

צוקרברג

תגיות:

One thought on “מה עומד מאחורי המיתוג האישי הויזואלי של מרק צוקרברג

  1. מרק צוקרברג הופיע בג'ינס וטי-שירט ונתת לזה פרשנות כזו.
    אם היה מופיע בביגוד מחויט היו מפרשנים את זה אחרת.
    יש להניח שיש לו יועצי תקשורת ויחצנים למיניהם.

    בשורה תחתונה הבחור הצעיר עשה היסטוריה, מעמיד את כל העולם על הרגליים וכל הכבוד לו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.