פייסבוק – הבית, המשרד והמועדון שלכם

11.08.2010

פייסבוק

זה קורה כמעט כל יום. הטלפון מצלצל ועל הקו בקשה: "תעשו לי שיווק בפייסבוק". רוב הפונים הם אנשים פרטיים או בעלי עסקים קטנים, שהבינו כי פייסבוק זה "הדבר הבא" בשיווק האינטרנטי.
ברוב המקרים השיחה מסתיימת בלי 'דיל', היות ואני תמיד ממליץ לאותם לקוחות פוטנציאליים להשתמש בפייסבוק כמרכיב משלים בשיווק האינטרנטי ולא ככלי המרכזי. כשהם מתעקשים ואני זורם איתם – בדרך כלל העלות הגבוהה של תפעול קמפיין מסוג זה גורמת להם לסגת. מי שבכל זאת הולך על קמפיין ממוקד בפייסבוק הם המותגים הגדולים, שעבורם הכסף אינו גורם מכריע.

למה העלות של קמפיין ממוקד בפייסבוק היא יקרה?

מהסיבה הפשוטה שעל מנת להגיע לקמפיין אפקטיבי, יש להשקיע מספר שעות עבודה מדי יום שכוללות תכנות אפליקציות, הפצת תכנים, מציאת קהל יעד, איסוף חברים, תיקשור עם גולשים ועוד. קמפיין ממוקד בפייסבוק שאינו מנוהל בתדירות יומית – פשוט לא יביא תוצאות.

אז מה בכל זאת בעל העסק הקטן יכול לעשות על מנת לשווק את עצמו והעסק שלו בפייסבוק? מאוד פשוט – לעשות לבד.

זה אולי לא פשוט כמו שזה נשמע, אבל אני חושב שבעל עסק קטן יכול וצריך לשווק את עצמו בפייסבוק. ברשת חברתית חשובה מאוד האותנטיות והמגע האישי. קהל היעד יגלה מהר מאוד שמי שמתקשר איתם הוא משווק האינטרנטי ולא המותג עצמו.

שיווק בפייסבוק זו תורה שלמה, שבטח אי אפשר ללמדה בפוסט אחד. אבל בשביל הבסיס חשוב לדעת את היסודות – כלומר את שלושת המקומות (הפלטפורמות), בהן מתנהל השיווק בפייסבוק.

1. כרטיס אישי (Profile Page) – הבית

מאפיינים – הבסיס לפעילות האינטרנטית בפייסבוק. ללא כרטיס אישי אי אפשר להתחיל להעביר מסרים ובטח שאי אפשר לשווק. כרטיס אישי בפייסבוק הוא עבור רבים תעודת הזהות האינטרנטית.
הכלל של פייסבוק הוא כרטיס אישי – לאיש אחד. אל תנסו בכלל לפתוח שני כרטיסים על שמכם. במידה ותרצו להחליף על אותו כרטיס את השם (אם במקרה החלפתם שם גם ב"חיים האמיתיים"), תיאלצו להגיש על כך בקשה מיוחדת לפייסבוק.

בכרטיס אישי חשוב מאוד לנהל בחוכמה את הגדרות הפרטיות. קחו בחשבון שכברירת מחדל, הכרטיס האישי שלכם חשוף לכל מי שרשום בפייסבוק. שזה אומר ש- 2 מליון ישראלים יכולים לראות את הסטטוסים והתמונות שלכם, במידה ויהיה להם את הלינק של כרטיס הפרופיל שלכם (שהוא, אגב, חשוף למנועי החיפוש וגוגל בראשם).

בעיקרון, המסרים תחת כרטיס זה צריכים להיות אישיים, אבל לטובת המיתוג האישי והשיווק שלכם, רצוי "לתבל" את המסרים האישיים עם סטטוסים מקצועיים הקשורים לתחומכם, כמו:"יש לי היום פגישה חשובה במשרד הפרסום X – אחלו לי בהצלחה". אסור בשום אופן לפתוח כרטיס בעל אפיון עסקי תחת כרטיס אישי. פעולה כזאת נוגדת את מדיניות פייסבוק, שמוחקת כרטיסים כאלה.

2. כרטיס עסקי, כרטיס מותג (Fan Page, Business page) – המשרד

כולם רוצים כרטיס עסקי, אבל לא כולם באמת צריכים את זה. אם מדובר בבעל עסק קטן (שהעסק זה הוא , והוא זה העסק) – אז הוא ממש לא צריך כרטיס מותג. עדיף שישתמש בכרטיס האישי שלו גם לצרכים שיווקיים. זו לא בושה, ואם זה נעשה בחוכמה – אז זה יכול להיות הרבה יותר אפקטיבי מכרטיס מותג נפרד.

אם מדובר בעסקים שהם יותר מבן אדם אחד, אז בהחלט רצוי שהם יפתחו "כרטיס עסק". לכרטיס מסוג זה אין הגבלה על מספר החברים ולחברי הרשת יותר קל "לקבל" העברת מסרים שיווקיים דרכו.
יחד עם זאת, אסור להשתמש בכרטיס מותג כפרסומת מהלכת. ההיפך, צריך "להאניש" אותו ועל ידי העברת מסרים מעודנת. המטרה היא לגרום לקהל היעד להתקרב למותג ולחוש איתו הזדהות, כאילו הוא "אחד מהחבר'ה". העברת המסר צריכה להקנות ערך מוסף לאלה הנחשפים אליו ואני לא מדבר רק על מבצעים, תחרויות והגרלות, אלא גם מסירת מידע מקצועי מעניין, טיפים וכו'.

חשוב לציין כי פייסבוק מספקת לבעלי כרטיס מותג סטטיסטיקה מקיפה לגבי כניסות לעמוד, תגובות לתכנים

3. כרטיס קבוצה (Group Page) – המועדון

אולי במקום מועדון, אעדיף לקרוא לזה – מסיבת קוקטייל. הקבוצות בפייסבוק היו פופולאריות בעיקר בתקופה המוקדמת של הרשת (לפני עידן ה- NEWSFEED, כשעדכונים לא הופיעו בעמוד הבית – מי זוכר…). כיום, משום מה, קצת סר חינן בעיני הגולשים, אבל אני ממליץ לכל מותג אנושי לפתוח קבוצה, שתרכז אנשים תחת נושא עניין משותף, אג'נדה, מטרה.

הערך השיווקי פה רב, דווקא בגלל שהוא נסתר. אני יכול להעיד שאני מאוד נהנה לנהל בפייסבוק את "קהילת מיתוג אישי בישראל", ומקבל משם פניות לייעוץ – וזאת מבלי להחצין את מותג העסק שלי (eBrand). אם אני מצליח לקרב הרבה אנשים לרעיון, לקונספט ולטרנד המיתוג האישי, תוך העברת ערך מוסף וידע – זהו הערך השיווקי מבחינתי.

חשוב לציין כי דרך כרטיס קבוצה ניתן לשלוח הודעות לכל החברים "במכה אחת" (בתנאי שחברי הקבוצה הם פחות מ 5000) – וזאת בניגוד לכרטיס מותג שאינו מאפשר לעשות זאת. מה גם ששליחת הודעות תפוצה דרך כרטיס קבוצה בדרך כלל אינן נתפסות כ"ספאם".

למען הנוחות, ריכזתי בטבלה אחת את המאפיינים המרכזיים של שלושת הפלטפורמות בטבלה שלמעלה:

לסיכום, יש להבין את האפיונים המיוחדים לכל שלושת הפלטפורמות האלה ולהשתמש בהן בצורה משולבת וחכמה. בסופו של דבר מה שקובע זה התוכן, אבל חשוב לדעת איך להפיץ אותו להשתמש בו בצורה חכמה. בהזדמנות זאת רציתי להזמין אתכם לעמוד הפייסבוק החדש של eBrand – בו תוכלו לקבל עדכונים שוטפים על הנעשה אצלנו וכמובן גם טיפים ומידע עדכני על תחום המיתוג האישי באינטרנט והרשתות החברתיות.

קטגוריות:

תגיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.