האדם כ"קוקה-קולה" – מיתוג אישי מול מיתוג מוצר

30.08.2009

מותג הוא מונח אסוציאטיבי שפונה לרגש ולתת-מודע. כדי להגדיר מותג של מוצר, חברה או בן אדם, יש להסתכל על האובייקט (בין אם זה לוגו, או שם) ולהרגיש מה הוא "משדר" לכם, או מה עולה לכם בראש. אם תשאלו קבוצה של אנשים מה "משדרת" להם המילה "מותג", יש יסוד סביר להניח שהתשובה שלהם תהיה "קוקה-קולה". כן, לאחר יותר מ- 100 שנים של מיתוג בינלאומי חוצה גבולות של משקה קל, לא פלא ש"קוקה-קולה" הפכה לשם נרדף למילה "מותג".

מה לא אמרו על המשקה הזה? אמרו לא בריא, הורס שיניים, בעל טעם תעשייתי וצבע מחשיד, בקיצור – ג'אנק פוד. למרות זאת, "קוקה-קולה" כמותג, מקנה עבור רובינו ערכים ותפיסות של "קוליות", " חיים צעירים", "רעננות", "ספורטיביות", "כיף". כמובן שכמותג, "קוקה-קולה" הוא פשוט משקה טעים (גם אם יש אחוז קטן שחושב אחרת), והמסתוריות האופפת את ה"מתכון" הסודי שלו רק מוסיפה לאופן בו אנחנו תופסים אותו.

ומה הקשר למיתוג אישי?

מותג של חברה כמו "קוקה-קולה" חייב לקיים את המשוואה הבאה:

הבטחה ממומשת + ניסיון = יחסי גומלין

ברגע שההבטחה שהוא מבטיח תמומש לאורך זמן, כך מערכת היחסים שלו עם קהל המטרה תהיה הדוקה ומחייבת יותר. כנ"ל לגבי מיתוג אישי.

בין אם הוא מודע לכך או לא, בן האדם כבר ממוצב על ידי אחרים. זה קשור לאופן התנהגותו, הגישה שלו, התקשורת שלו עם אחרים, שפתו המילולית והפיזית. כשתהליך בניית המיתוג האישי מתחיל, חייב האדם לשאול את עצמו אם הוא מרוצה באופן הוא ממוצב בעיני האחרים, או שהוא מעוניין לשנות את הסיטואציה. על ידי אימוץ פשוט של טכניקות מוכחות של מותגים מוצלחים, יכול הבן האדם לבנות לעצמו את המותג בו הוא רוצה להיות מוכר. כך הוא יכול לקבוע בדיוק את האופן בו הוא רוצה להיראות בעיני אחרים.

ללמוד על מיתוג אישי מהממתג של "קוקה-קולה"

אם יש מישהו שמבין במיתוג זהו ג'רי ווילסון, מנהל מותג ב"קוקה-קולה" העולמית וב"מקדונלד" ובעבר סמנכ"ל השיווק של פולקסוואגן בארה"ב. ווילסון עמד על ההקבלה בין מיתוג של מוצר למיתוג אישי, בספרו Managing Brand You. הספר הוא מתאר 7 אלמנטים שיוצרים את אותה הקבלה.

מדובר ברצף לוגי של פעולות שיש עלינו לעשות על מנת לממש את תשוקתינו ולהפוך למותגים בתחום שלנו על ידי תכנון מדוקדק. מדובר בשלבים: מציאת הנישה והייעוד, המיקום שלנו ביחס לאחרים, הגדרת מטרות SMART, פיתוח אסטרטגיה אישית ויישום התוכנית. זה אולי נשמע תיאורטי מדי, אבל יצא לי לקרוא את הספר, והוא הפתיע אותי בפרקטיות שלו. ממש HOW-TO קלאסי. מומלץ ביותר.

ואם כבר קוקה-קולה, מחר הוזמנתי על ידי גלובס לאירוע מפגש עם נשיא "קוקה-קולה" העולמית מותאר קנת. יהיה מעניין לשמוע ממנו על ניהול המותג העולמי המוכר ביותר, אבל לא פחות מזה להתרשם מהמותג האישי שלו.

בינתיים, תוכלו לצפות למעלה בהרצאה שהעביר באוניברסיטת מיאמי, בה הוא מספר על ניהול המותג שנקרא "קוקה-קולה".

תגיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.