6 סיבות מדוע לא כדאי שתמתג עצמך כ"מומחה לרשתות חברתיות" (מאת: ענת אשל)

17.06.2009

1. אינך יכול לבלוט מעל כולם
לפני כחמש שנים, אדם יכול היה להגדיר את עצמו כמומחה לרשתות חברתיות, כיוון שמעט אנשים עסקו בכך. אז, הביצה הייתה כל כך רדודה, שכל שנותר היה להכניס את הרגליים ולטבול פנימה. בעבר, כל עוד היה לרשותך בלוג פעיל, יכולת להציע מגוון שירותים לאנשים פרטיים או לחברות גדולות.

באותה תקופה, בוודאי לא היו למעלה מ-300 מיליון בלוגים ואף אחד לא דיבר או עסק בעולם הרשתות החברתיות, פרט ל-MySpace או Facebook. בתקופה ההיא "מומחים לרשתות חברתיות" היו אטרקטיביים כמו WEB DEVELOPERS, כשאתרי האינטרנט יצאו לאוויר באמצע שנות ה- 90. בעבר, יכולתם למנות את מספר המתחרים בשתי ידיים וכיום – השוק מוצף ואין אפשרות לבלוט מעל האחרים.

שימו לב שאפילו החלוצים בתחום כבר לא ממתגים את עצמם כ"מומחים לרשתות חברתיות", למרות שהם ממשיכים לעשות לעצמם שם ולהצליח. דיוויד מריירמן, כריס ברוגן, שרלין לי ורוברט סקובל הם רק חלק מהשמות של אותם מומחים. חלקם כתבו ספרים בנושא לפני שנים. אז אם הם לא ממתגים את עצמם כמומחים, למה שאתה כן?

 2. קשה להגדיר מה זה בכלל מומחה לרשתות חברתיות?
כיום, המדיה החברתית פורחת ומגוון הרשתות החברתיות עצום, קשה מאוד להגדיר מיהו מומחה למדיה חברתית וזאת כיוון שיש המון תחומים כגון בלוגים, wiki ואחרים. האם אתה מומחה ברשת החברתית LinkedIn או שמע אתה מומחה ברשת החברתית Twitter?
מה עושה מומחה למומחה? השאלה הזו צצה שוב ושוב ולא נותנת לנו מנוחה. מומחה הוא אדם שיכול להציג תוצאות בשטח. לאלו תוצאות אתה הגעת כמומחה למדיה חברתית? איך התוצאות הללו תרמו ללקוח שלך? כל אלו הן שאלות שאדם חייב לשאול את עצמו לפני שמדגיר את עצמו כמומחה למדיה חברתית.

3. אין מחסומים בכניסה
חשבו על חברות גדולות כמו P&G, GE וקוקה קולה. החברות הללו יצרו מחסומים אדירים לאלו המבקשים להיכנס פנימה. חברה המעוניינת לחדור לשוק עם מוצר חדש, צריכה להשקיע כספים רבים ויהיה לנו מאוד קשה לפרוץ החוצה. למשל, יכולת ההפצה של חברת קוקה קולה ידועה ביותר, כיוון שמפיצה את מוצריה לסופרמרקטים, מסעדות יוקרה, מזון מהיר ואפילו לקפטריות וחדרי אוכל ארגוניים. לדוגמא, אם פתחת חברת משקאות, יהיה לך קשה מאוד לבנות רשת של קשרים עם ספקים ומוכרים על מנת להגיע לקרסוליה של קוקה קולה. מלבד זאת, הכן את עצמך ששום דבר לא מובטח והסיכוי לפרוץ החוצה קטן.
חשוב על עצמך כבעל חברה – מומחה למדיה חברתית צריך להשתמש בכלי אחד או שניים על מנת לעזור לעסק או אדם פרטי. התהליך אינו מסובך ואפילו קל. כמומחה, אם תשתמש רק בחצי מהכלים העומדים לרשותך, גם אז תצליח בעבודתך. מכאן ניתן להבין, כשאין מחסומים בכניסה, אין הוצאות על פתיחת בלוגים או חשבון ב-Facebook והתהליך כל כך פשוט, מומחה למדיה חברתית הופך לאדם לא חיוני, אדם שניתן לוותר על עבודתו.

4. משכורת גבוהה? תשכח מזה
מאחר ומומחים למדיה חברתית הם אנשים שניתן לוותר עליהם ואינם חיוניים למערכת, אדם או חברה המעוניינים בפתיחת בלוג או פרופיל חדש ב-Facebook, לא ישלמו בעבור שירותי המומחה. לכן, חברות או אנשים פרטיים יבחרו שלא לשלם עבורי שירותי המומחה סכומי עתק, אלא אם כן יש לו את היכולת לספק תוצאות ונתונים על הצלחות כבירות.

מכאן ניתן להסיק, שכמומחה למדיה חברתית, אין לאן להתקדם והקריירה למעשה תתקע במקום. השלב הזה יחליש מאוד את העוסק במדיה החברתית עד לנקודה בה לא יוכל לעמוד בה יותר. חשוב לציין כי האינפלציה הגורמת לעלייה מתמדת ברמת המחירים ולירידה בערך הכסף, היא שמכריחה את המומחים לגבות תשלום גבוה יותר עבור שרותיהם, אך בפועל זה לא מתאפשר. המסקנה די ברורה ובשלב מסוים, הקריירה של מומחה למדיה חברתית תתקע במקום ולא תהיה האפשרות לעלות מחירים עבור השירותים ולכן בטווח הארוך, עבודה כמומחה למדיה חברתית לא תחזיק מעמד.

5. המומחיות אינה ניתנת למדידה
עדיין אין לנו יכולת למדוד את העלות מול התועלת (ROI) של מומחה. מומחים רבים בתחום טוענים כי "יש לי 300 ציוצים (tweets) חוזרים, 100 עוקבים חדשים ב-Twitter, 60 מעריצים ב-Facebook ו-36 תגובות בבלוג…" – האם זה באמת חשוב? האמירה הזו לא מספקת לנו דבר ולכן אין אפשרות לעמוד בהבטחות מול הלקוחות. כמומחה למדיה חברתית, איך תוכל למדוד הצלחה של ציוץ אחד על מערך שיווק שלם…?

6. כולם מומחים לרשתות חברתיות
כאשר כולם מציגים את עצמם כמומחים למדיה חברתית, המומחיות מאבדת מערכה. בעתיד, כל אדם יאלץ ללמוד מהי מדיה חברתי וכיצד להשתמש בה ולבנות לעצמו תוכנית שיווקית. למעשה, אדם שלא קונה כבר עכשיו את הדומיין שעל שמו הוא אדם שלוקח סיכון בכך שאינו שואף למתג עצמו ברשת האינטרנט. אדם זה אולי לוקח סיכון בניהול הקריירה העתידית שלו.

ענת אשל היא מומחית לרשתות חברתיות (סתם!). ענת אשל עוסקת בשיווק אינטרנטי, מעניקה שירותי תוכן וקידום אתרים עבור אתר דרושים ALLJOBS וכותבת את הבלוג SEOWISE.

Anat_03.gif Anat.jpg

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.