ממותגי ויקיפדיה: יואב בר In, דן מנו ונועם טור Out

24.04.2008

 דן מנו נועם טור יואב בר

מאת: מאור קפלנסקי, 24.4.2008

ה-ויקיפדיה היא הרבה יותר מאינציקלופדיה. מדובר בכלי מיתוג ראשון במעלה, גם אם זה אינו עולה בקנה אחד בכוונותיה, ייעודה ומטרותיה. "ממותגי ויקיפדיה" הם אותם אנשים שיכולים להיות גאים בערך אנציקלופדי הנושא את שמם, ואולי אין מיתוג אינטרנטי אישי טוב מזה. אפשר להגיד מה שרוצים על האינציקלופדיה המקוונת שכבשה את האינטרנט בשנים האחרונות, אבל מי שיש לו ערך ב-ויקיפדיה בדרך כלל זוכה למיתוג של מישהו ש"עשה משהו", או ל"מוביל בתחומו". לכן, לא מפתיע שחלומם של רבים הוא שיהיה להם ערך ב-ויקיפדיה.

חיצי ביקורת לא מעטים נשלחו לעבר האיציקלופדיה המקוונת. טענו שהיא אינה אמינה, שהיא נתונה למניפולציות, שהיא דמוקרטית מדי ואי אפשר להסתמך על ערכיה בלימוד אקדמי. הכל נכון – אבל עדיין, הערכים ב-ויקיפדיה הפכו למקור המידע המקיף, העדכני והמיידי ביותר שניתן לקבל על כמעט כל דבר בעולם (כ- 2.5 מיליון ערכים באנגלית וכ- 75 אלף ערכים בעברית יכולים להעיד על כך). אל שאפילו ה-ויקיפדים האדוקים מודעים לבעיתיות שבה: "גם אם כתבת אלף ערכי פאר כתובים לתלפיות, קולך שווה לזה של זב חוטם שבא אתמול וכתב ערך על דוגמן בן 17 מפתח תקווה", כתב פעם אורי רדלר, ויקיפד מנוסה בעל בלוג מרתק בשם "האונה השמאלית"

הדוגמן אליו התכוון רלדר הוא לא אחר מאשר מייקל לואיס, שהערך הויקיפדי שלו עורר מחלוקת שהפכה למעין מקרה בוחן בנוגע לאילו אישים "מגיע" ערך ב-ויקיפידה. הערך על מייקל לואיס נכתב לראשונה במאי 2006, לפני שהדוגמן-כודרסלן-שחקן הפך לאייקון תרבותי. כמו שאתם יכולים לראות, הערך עדיין קיים, אבל במהלך שנתיים אלו הוא עבר יותר מ -500 גרסאות עם שינויים ומחיקות. ה-ויקיפדים הרציניים, נאלצו להתמודד עם שינויים תכופים של כל מיני מעריצים "זבי חוטם" כמו שמתאר אותם רדלר והיו אף שתמכו בהורדת הערך לאלתר. מה שכאמור, לא עלה בידם.ליטל מייזל  - מתוך דה מרקר קפה

 למי "מגיע" ערך ב-ויקיפדיה?

בניגוד לאנציקלופדיות הממוסדות, הפתיחות של של ה-ויקיפדיה מאפשרת לא רק לכל אחד לערוך ולכתוב בה, אלא גם להכניס אליה ערכים של אישים, שרק היו יכולים לחלום לערך באציקלופדיה "ממוסדת".

שמעתם לדוגמא על עופרי פרישקולניק?

סביר להניח שלא, אבל מדובר בשחקנית ישראלית המשחקת בסדרת הטלנובלה "האלופה" (כן, איפה שמייקל לואיס משחק). הויקיפדים חשבו שהיא ראויה מספיק לערך (גם אם הוא בן פסקה אחת), בדיוק כמו יתר השחקנים המשתתפים בטלנובלה המפורסמת (למעט מעטים שאף אחד לא טרח להתחיל לכתוב עליהם ערך).

רגע, אז אם כל שחקן סוג ז' בטלנובלה ראוי לערך (בלי להעליב את עופרי), למה לא מגיע ערך לפוליטיקאי זוטר ממועצה קטנה, או לפרופסור שמלמד במכללה? אם מגיע להם – אז למה לכל מאיתנו? ואיך בכלל מחליטים איזה בן אדם ראוי לערך? למה לעזאזל שרי אלפי ומאיר שחר ראויים לערך, אבל ליטל מייזל לא?

ניסיון להכניס את ליטל מייזל לויקיפדיה

ליטל מייזל היא ה"ווב-סלב" הכי מפורסמת בישראל ובין המפורסמות בעולם. כשהכנתי את הכתבה עליה, חיפשתי מידע גם ב-ויקיפדיה, אך הופתעתי לגלות כי אין ערך על שמה. הרוח החופשית של הויקיפדיה נחה עליי, וכתבתי בצורה מדוקדקת ורהוטה את הערך עליה, שנראה כך:

 ליטל מייזל (נולדה ב-25 באוקטובר, 1984) היא סלבריטאית אינטרנט, שהפכה למותג אישי חובק עולם בזכות סרטון שהעלתה לאתר שיתוף הוידאו הפופולארי יוטיוב.

הפרסום של ליטל מייזל בא במפתיע ובלי שהתכוונה לכך. זה קרה לאחר שבתמימות צילמה ב- 24 באוגוסט 2005 סרטון וידאו קליפ ביתי יחד עם חברתה עדי פרימרמן בו הן רוקדות ומקפצות לצלילי השיר HEY של להקת הפיקסיז, תוך ליווי שפתיים (ליפסינק). לאחר שהושלמה מלאכת העריכה, העלו השתיים את הקליפ לאתר יוטיוב, שהיה אז רק בחיתוליו.

בזכות תפוצה ויראלית רחבה, הקליפ נצפה על ידי גולשי האינטרנט למעלה מ- 20 מיליון פעמים, זכה לעשרות אלפי תגובות מגולשים בכל רחבי העולם ולמספר לא מבוטל של חיקויים ופארודיות. מאז הוא נחשב לאחד מהסרטונים הפופולאריים בכל הזמנים של יוטיוב. הסרטון אף זכה להתייחסותו של במאי הסרטים הנודע קווין סמית', שצילם גם הוא חיקוי לקליפ לפני צאת סרטו "מוכרים בלבד 2", בטענה ש"זאת הדרך הטובה ביותר לקדם היום סרט ביוטיוב". לאחר הפרסום של הקליפ HEY, ליטל מייזל התקבלה לעבודה באתר הוידאו השיתופי היפ של חברת סלקום, והמשיכה לשחרר תמונות וסרטונים לרשת האינטרנט המתעדים את חייה כסטודנטית לקולנוע במכללת ספיר שבנגב. אחד מהם היה בו היא תיעדה ברגע ההתרחשות את נפילת טיל הקסאם בחניית המכללה, ממנו נהרג הסטודנט רוני יחיא ב- 27 בפברואר, 2008.

הערך נותר לא יותר מחמש דקות באוויר, לפני שאחד מה-ויקיפדים החליט להוריד אותו בטענה כי ליטל מייזל אינה ראויה לערך, וכך נכתב:

נושא הערך אינו עומד בסטנדרט מינימלי של חשיבות אנציקלופדית שיצדיק אפילו הטרחת החברים בדיון חשיבות אודותיו. נשמח לראות ערך אודות הגב' מייזל כאשר רקורד הפקת הסרטים שלה יעלה משמעותית מעבר לסף של העלאת סרטון ליוטיוב. סקרטשיחה 18:51, 1 במרץ 2008

מצד שני, היו ויקיפדים בצידדו בהשארת הערך:

  אני לא מסכים כלל וכלל לקביעה הנחרצת ש"נושא הערך אינו עומד בסטנדרט מינימלי של חשיבות אנציקלופדית" (אני מדגיש את המילה נושא, כי את הערך עצמו לא ראיתי). אם קווין סמית יודע מיהי ליטל לייזל, ואף עושה לה מחווה (!), אני חושב שראוי לתת לקוראי ויקיפדיתנו לדעת מיהי.

ובכל מקרה, אם אחרי מחיקה מהירה, מתברר שאולי בכל זאת יש ספק, עדיף ללכת על הצד הבטוח, להחזיר את הערך, ולנהל את ההליכים הרגילים (חשיבות, ואם היא לא הובהרה הצבעה). במחיקה מהירה לכשעצמה אין בעיה, כל עוד היא לא מלווה בהתחפרות, ואני מקווה שזה לא יקרה במקרה זה. eman שיחה 22:59, 1 במרץ 2008 (IST)

יואב בר ב-ויקיפדיה, דן מנו ונועם טור - לא

ומה עם משתתפי הישרדות?

לבסוף הערך נמחק, בנימוק שהוא לא אנציקלופדי. מסתבר שלמרות שפרסמו מסמך לעקרונות קווים מנחים ליצירת ערכי אישים בויקיפדיה, הנושא עדיין בעייתי ומעורר מחלוקת בקרב ה-ויקיפדים. לכל איש יש שם, אבל זה לא אומר שמגיע לו ערך ב-וקיפדיה. כך גם במקרה של כל משתתפי הישרדות.

היחידי שזכה שם למיתוג ויקיפדי הוא דווקא המתמודד שהודח כבר בתכנית השניה – יואב בר. הסיבה שהוא כן, אבל דן מנו ונועם טור לא, נעוצה בעובדה היה בעברו גם שחקן כדורסל בליגה השניה. לחצו עליו בתמונה למעלה ותסתכלו בעצמכם.

One thought on “ממותגי ויקיפדיה: יואב בר In, דן מנו ונועם טור Out

  1. אצל אישים עוד מילא – אבל מאד מעניינת אותי הגישה של וויקיפדיה כלפי חברות מסחריות בתחילת דרכם.
    כלומר- האם הכנסת ערך של כל חברה למאגר הינו מתן ערך מוסף, או שיש לעשות זאת רק בשלבים מתקדמים יותר מחשש לכך שהמיזם לא יצליח ולא יהיה חלק בלתי נפרד מתודעתם של רבים?
    בדיוק על הסוגייה הזו מתנהל ממש ברגעים אלו דיון בוויקיפדיה- האם חברת הסטארט אפ הצעירה "סיסמיק" מצדיקה ערך בשלב זה? http://tinyurl.com/5u52w6

    (ובדיוק כששמעתי על הסיפור הזה אתמול בלילה כתבתי עליו פוסט בבלוג שלי).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.