המיתוג האישי של דן שאובל

08.03.2008

מאת: מאור קפלנסקי, 8 במרץ 2008

רק לפני שנה דן שאובל היה בוגר קולג' טרי ממסצ'וסטס, שלא ממש ידע מה הוא הולך לעשות עם עצמו. למרות שהוא סיים בהצטיינות תואר ניהול ושיווק ב"בנטלי קולג'", במשך חצי שנה חיפש עבודה שתהלום את כישוריו, אך לא מצא. שאובל הבין שהוא חייב לבדל את עצמו מאלפי סטודנטים, לא פחות מצטיינים ומוכשרים ממנו.
מה הוא עשה? הקיש בגוגל "Personal Branding" (מיתוג אישי) – ומאז השתנו חייו. לטובה. מאוד לטובה.
דן שאובל - מיתוג אישי על מיתוג אישי

שאובל, 24, בן יחיד למשפחה יהודית קטנה וחמה (פנוי, לכל המעוניינות), מצא בראש דף התוצאות קישור למאמר המפורסם The Brand Called You של גורו השיווק טום פיטרס. המאמר, שנכתב ב- 1997, טבע לראשונה את המושג "מיתוג אישי", וכאילו חזה את העתיד. אפילו בארה"ב, ממלכת החופש, הקפיטליזם וההגשמה האישית – ההשוואה של אדם למוצר וראייתו כמותג, נראתה אז חדשנית. שאובל קרא את המאמר בשקיקה בידיעה ש- 1997 היא לא 2007 ושהיום המיתוג האישי הוא הטרנד הכי חם בעולם השיווק. קרא ועשה – הוא פשוט התחיל למתג את עצמו! איפה? באינטרנט, כמובן.

"המיתוג האישי שינה את חיי"

היום, שנה אחרי, אם תקישו בגוגל Personal Branding, כבר לא תראו את המאמר של פיטרס בראש התוצאות, אלא קישור ל- Personal Branding Blog, הבלוג המקצועי של שאובל. "מהרגע שפתחתי את הבלוג ועד שהגעתי למקום הראשון עברו שמונה חודשים", הוא מספר בשיחה מארה"ב. "ברגע שזה קרה, הפכתי למומחה וכמקור הראשי למידע בנושא מיתוג אישי בכלל ומיתוג אישי באינטרנט בפרט. כמובן, שכפועל יוצא, זה נתן דחיפה עצומה למיתוג העצמי שלי. הוא שינה את חיי".

זה יהיה נכון לומר שאתה מנסה למתג את עצמך כמומחה למיתוג אישי מספר אחד בעולם?
"כרגע לא", הוא עונה בצניעות. "לפני שנה בכלל לא הכרתי את המונח, אז אני לא יכול לטעון לדרגה כזאת של מומחיות. יש מנוסים ממני בנושא. מה שכן, בתור התחלה, אני רוצה להיות ממותג כמומחה מספר אחד בנושא מיתוג אישי עבור דור ה- Y. אני רוצה למקד לקהל מטרה שנמצא בסביבתי ומוכר לי".
המיתוג האישי של דן שאובל לא רק קידם לו את הקריירה, אלא שינה את האישיות שלו ושיפר ללא הכר את בטחונו העצמי. הבלוג שפתח, הרשים את המנהלים בענקית ההייטק EMC, שם הוצעה לו משרה אטרקטיבית כאחראי על שיווק החברה ברשתות חברתיות וכיועץ למיתוג אישי. שאובל נהנה ממשכורת מפנקת (אותה הוא לא מוכן לחשוף…), אך לא שקט על שמריו והמשיך לעשות באזז למושג מיתוג אישי (וכך, כמובן, לעשות מיתוג אישי לעצמו…).

מיתוג אישי – מתחיל ונגמר באינטרנט

המקום המרכזי והעיקרי בו התבצע המיתוג נעשה כמובן באינטרנט. מעבר ל- Personal Branding Blog, שאובל השקיע בפעילות מיתוג אינטרנטית אישית לה הוא קורא OFF-BLOG, הוא פתח קהילה בגוגל בשם Personal Branding Blog, הוציא לאור שלושה מגזינים אינטרנטיים מושקעים (הרביעי בדרך) בשם Personal Branding Magazine, הקים אתר אישי מבוסס דומיין שם מלא DanSchawbel.com, יצר אינציקלופדיה אינטרנטית בנושא מיתוג אישי Personal Branding Wiki ואפילו פיתח ערוץ טלוויזיה אינטרנטי המשדר בפודקאסטים ונקרא, ניחשתם נכון: Personal Branding TV. זה בלי להזכיר את הכרטיסים שפתח בעשרות רשתות חברתיות ומקצועיות, המאמרים שפרסם והספר עליו הוא שוקד בימים אלה.

 

חלומה של כל אמא יהודיה
"אני קם ב 6:00 בבוקר ומיד משחרר פוסט שעבדתי עליו במהלך הלילה", הוא עונה כששאלתי אותו לגבי סדר יומו. "ב- 7 אני יוצא מהבית והולך ברגל לעבודה ב- EMC. שם אני עוסק בפרוייקטים שונים הקשורים לשיווק ברשתות חברתיות, כתיבת בלוגים למנהלי החברה, שיתופי פעולה, גיוס ועוד. אני חוזר הביתה ב- 6, מכין לי אוכל ומתיישב על הנושאים הקשורים למיתוג האישי של עצמי".דן שאובל - מותג אנושי באינטרנט
שאובל הוא דוגמא בולטת לאחד ששייך למה שנקרא בארה"ב דור ה- Y. בניגוד לאנשי דור ה- X (שאני שייך אליו), בני 20+ שאופיינו כעצלנים, נהנתנים, חסרי מוטיבציה, ללא יכולת לקבל החלטות וריקנים, הרי שאנשי ה- Generation Y, שנולדו בשנות ה- 80, מאופיינים כשאפתנים, חדורי מטרה ומצליחנים. על פי שאובל, לאינטרנט בהחלט יש חלק בהבדלים בין הדורות. "אנחנו התבגרנו לתוך האינטרנט וידענו להשתמש בכלים שהוא נותן, כמו מיתוג אישי. דור ה- X הגיע לגיל 20 כשהאינטרנט רק התחיל והכל היה מבולבל".
דן שאובל מודה שבעולם ללא אינטרנט, הוא אולי היה מגיע לאותו מיתוג אישי רק בגיל 40. "האפשרויות למיתוג אישי באינטרנט הן כמעט בלתי מוגבלות", הוא אומר. "אבל קודם חשוב הבסיס – למצוא נישה ולהיות בעל מוטיבציה להצלחה. בלי עבודה קשה ורציפה, זה לא יילך".
אפשר לעשות מיתוג אישי בלי אינטרנט?
ברור. כל אחד ממתג את עצמו בחיי היומיום בדרכים שונות, אבל האינטרנט מאפשר למיתוג להגיע למספר בלתי מוגבל של אנשים בפרק זמן קצר".
מהו לדעתך הבסיס למיתוג האישי?
"הבסיס הוא השם. ובמיתוג האינטרנטי האישי – איך שהשם שלך מופיע בגוגל. אם אתה לא שם, אנשים שיחפשו אותך יחשבו שאתה בכלל לא קיים". על השאלה כמה פעמים ביום הוא מחפש את השם שלו בגוגל, הוא עונה ללא היסוס: "בין 3 ל- 7 פעמים".
מה אתה חושב על אנשים שחושבים שבפעולת המיתוג האישי יש משהו שחצני וראוותני?לוגו בלוג מיתוג אישי
"אנשים נוטים להתבלבל בין מיתוג אישי לבין 'ניהול תדמית'. המיתוג האישי חייב להיות אותנטי. אסור שיהיה פער בין המיתוג האינטרנטי של מישהו, לבין איך שהוא נתפס במציאות. במקרה שהוא תואם – אין כאן שום גאוותנות או יהירות. זו פשוט דרך להציג את עצמך בצורה שיווקית".
האם לדעתך כל אחד צריך היום מיתוג אישי?
,ברור. אנשים היום כבר ממותגים. השאלה היא איך הם עושים את זה אינטרנטית, מתקשרים אותו בסביבה החוץ-אינטרנטית ושומרים עליו. המיתוג האישי מתחייב ממישהו שרוצה להגיע לקדם את עצמו ולצבור פופולאריות.
האם לדעתך "מיתוג אישי" יהפוך למושג אקדמי?
"כן. על זה אני בדיוק נלחם עכשיו. למרות שהאקדמיה קצת שמרנית בנושא, זה יהפוך בקרוב לחלק בלתי נפרד מלימודי השיווק. ברגע שזה יקרה, אני אגשים מטרה חשובה בחיי".
במהלך הראיון מצאתי הרבה מאוד קווים משיקים ביני לבין דן (ואני לא מדבר על זה ששנינו עברנו ברית מילה…), והבולט ביניהם הוא המיתוג האישי ששנינו עושים באינטרנט, דרך החדרת המושג "מיתוג אישי" לתודעה. מיד לאחר שפרסמתי את הבלוג, עשיתי בדיקה עצמית קטנה בגוגל: עכשיו גם אני –

מיתוג אישי מקום ראשון.

מיתוג אישי - מקום ראשון בגוגל

 

 

 

תגיות:

7 תגובות על “המיתוג האישי של דן שאובל

  1. Pingback: משתמש אנונימי (לא מזוהה)

  2. לגבי המשפט:
    "אנשים נוטים להתבלבל בין מיתוג אישי לבין 'ניהול תדמית'. המיתוג האישי חייב להיות אותנטי. אסור שיהיה פער בין המיתוג האינטרנטי של מישהו, לבין איך שהוא נתפס במציאות. במקרה שהוא תואם – אין כאן שום גאוותנות או יהירות. זו פשוט דרך להציג את עצמך בצורה שיווקית".

    מדוע שאובל חושב שמיתוג אישי וניהול תדמית שונים כל כך זה מזה? לא מדובר באותו הדבר רק מזוית שונה?

    ולגבי הפער, זה לא קשור לנושא המיתוג בכלל? אני לא חושבת שפער כזה אופייני רק למיתוג אינטרנטי.
    בנוסף, צריך להבחין בין "אותנטיות" לבין "תפיסת מציאות".
    לדעתי, המיתוג האישי צריך להיתפס כאותנטי, לא באמת להיות כזה כפי שששאובל ממליץ. הרי חלק מתהליך המיתוג הוא שימת דגש על צדדים מסוימים בבנאדם, תוך העלמת/הדחקת צדדים אחרים. בסוף התהליך, הציבור צריך לתפוס את הצדדים הממותגים כ"מקוריים"/"אותנטיים" ולא "מעובדים".
    אגב, זה גם תלוי מי "תופס את המציאות" – פעמים רבות אנשים ממותגים מתנהגים אחרת בסביבה יותר אינטימית כמו משפחה או חברים – אפילו בניגוד למיתוג/דימוי הציבורי שלהם. זה עדיין לא בהכרח מחייב פגיעה קשה במותג – צריך לדעת איך לשחק עם המיתוג בזירות שונות.

  3. מה שדן שאובל ניסה להגיד (אולי לא תרגמתי אותו נכון), זה שה"מיתוג האישי"
    לא אמור לשנות את מי שאתה באמת ("במציאות"), אלא להציג אותך בצורה
    האפקטיבית והשיווקית ביותר תוך שמירה על אותנטיות. קחי לדוגמא את מה שהוא
    אמר לי בראיון כששאלתי אותו אם הוא ממתג את עצמו כ"מומחה מספר אחד למיתוג
    אישי בעולם". התשובה שלו הייתה "לא" – כי הוא יודע שאם הוא ימתג את עצמו
    ככזה, לא תהיה לכך אחיזה במציאות.

    והוא צודק גם לדעתי בכך שיש הבדל די עמוק בין המושגים:
    "מיתוג אישי ברשת" לבין
    "ניהול/עיצוב תדמית הרשת".

    קחי לדוגמא את המקרה של עידו סמואל עליו כתבתי
    כדי לעשות לו עיצוב תדמית ברשת , הייתי מנסה להוריד את כל האזכורים
    השלילייים בעמוד הראשון של גוגל שהופיעו תחת השם שלו בעקבות הפרשה בה היה
    מעורב, ובמקומם שם תגובות שלו. זה היה מעצב לו מחדש את התדמית, אבל זה לא
    היה עוזר ל"מיתוג האישי" שלו, כי הוא כבר ממותג כיועץ השקעות בעייתי.

    לא?

  4. Pingback: מגזין מיתוג אישי | מיתוג אישי באי

  5. Pingback: Success Story: Personal Branding Instills Both Passion and Happiness in Our World « Personal Branding Blog - Dan Schawbel

להגיב על מאור קפלנסקי לבטל

האימייל לא יוצג באתר.