מלי שחם – מיתוג אישי חיובי; מרגלית שחם – מיתוג אישי שלילי

21.02.2008

מאת: מאור קפלנסקי, 21.2.2008

במהלך עשרה ימים של סיורים, שמירות והרבה קור, קור וקור בהתנחלויות ליד רמאללה, הבלוג הושבת מפעילות, אבל דווקא בזמנים כאלה המוח לא מפסיק לעבוד ובעיקר מכירים אנשים חדשים. יצא לי אפילו לשמור עם מישהו שמעולם לא בדק את השם שלו בגוגל! (הייתם מאמינים?). כן, יש גם כאלה.

בשבוע וחצי רשמתי (על דף ועם עט – מה שלא עשיתי מתקופת לימודיי) מספר נושאים לפוסטים מעניינים אותם אפרסם במהלך הימים הבאים, אבל לפני זה אני חייב התייחסות לפרשה חדשה של דמות נוספת שחוותה בין לילה מהפך מיתוגי ותדמיתי של 180 מעלות.מרגלית שחם או מלי שחם?

 

מלי שחם, חולת הסרטן הרוחנית והנזקקת שבאה מאהבה, הפכה ברגע אחד למרגלית שחם הנוכלת הנבזית שניצלה את טוב ליבם (וגם את תמימותם) של אנשים רבים. מדובר בעיקר באנשי קהילת הרשת החברתית דה מרקר קפה שליבם נכמר על מלי שחם המסכנה, שביקשה את רחמיהם ועזרתם הכספית על מנת לממן טיפולים להם היא זקוקה בשל מחלת הסרטן, בה לקתה כביכול.

מלי שחם נרשמה לרשת החברתית הפופולארית, פתחה כרטיס והציגה את עצמה בפרופיל כ"מנחה סדנאות לאינטליגנציה רגשית ומודעות גבוהה, מטפלת בעזרת טנטרה, עובדת במשרד הכרויות גדול בתל אביב, כותבת ספר על חיי, שרה, רוקדת, קוראת ספרים (בעיקר בודהיזם, פילוסופיה, העידן החדש), לא קונבנציונאלית בלשון המעטה, שנונה חכמה ולעיתים צינית להבחיל".

מהפך מיתוגי: מחולת סרטן לחולה מדומה

הציניות המבחילה התגלתה במערומיה כשפורסם כי מטפלת הטנטרה ניצלה את קפה דה מרקר כדי להפיץ את היותה חולת סרטן דלת אמצעים, שזקוקה לעזרה במימון טיפולים במחלה. לשם כך, מלי שחם מיתגה את עצמה אינטרנטית היטב כאישה מסכנה שהחיים התאכזרו אליה בעזרת הרשת גייסה תמיכתם של מפורסמים ממותגי ויקיפדיה כמו אריק סיני, אברי גלעד וסי היימן, ואפילו הצליחה ליזום מופע התרמה בהשתתפות אומנים מוכרים, בו לדברי המשטרה נאספו 12 אלף שקלים.

אלא שמסתבר כי לא דובים ולא יער. לא סרטן ולא כימותרפיה. מלי שחם עבדה על כולם. היא אולי זקוקה לעזרה (נפשית וכלכלית), אבל סרטן אין לה.

התרמית התגלתה בעקבות חקירה המתנהלת נגדה בגין פרשה אחרת חמורה הרבה יותר (חשד לגניבת כרטיס אשראי מרכב של הרוג תאונת דרכים – שלא נדע), אך זו התגמדה נוכח אותו ניצול ציני של טוב ליבם של אנשים, ש"באו מאהבה", רצו לעזור, אבל גילו שעשו עליהם קומבינה.מרגלית שחם - מופע התרמה שקרי

מלי שחם הודתה מיד כי הדברים הם נכונים, אך מדובר ב"אי הבנה" ואף התראיינה על כך בהרחבה בחדשות ערוץ 2 וערוץ 10. זה לא עזר לתדמיתה שנפגעה אנושות. מלי שחם המסכנה שכולם אוהבים, הפכה למרגלית שחם הרמאית, שכולם אוהבים לשנוא.

 

 

 

מיתוג אישי שקרי במשיכת קולמוס

זוהי דוגמא קיצונית איך בעזרת מיתוג אינטרנטי אישי שקרי ניתן ליצור מציאות מדומה ולהוליך שולל. סביר להניח כי אם האנשים הטובים שבאו לעזרתה (מאהבה) היו מכירים אותה מהחיים ולא מהאינטרנט, הם לא היו נופלים בפח. באותה מידה, סביר להניח כי מרגלית שחם לא הייתה מגיעה לאותה "טעות קולמוס" (כפי שהגדירה את מה שקרה) , אם לא היו ברשותה כלים אינטרנטיים, שבעזרתם הצליחה להסתיר את האמת.מרגלית שחם - כוכבים אדומים

באופן טבעי, פרשת מרגלית שחם עוררה גלים על פני הרשת בדמות פוסטים וטוקבקים זועמים וכוכבים אדומים למכביר. זאת לצד פוסטים של תמיכה והבנה כמו זה של אברי גלעד, שכתב כי "אם היא הגיעה למצב כזה, אז אני לא מתחרט על התרומה". לא פלא שהיום הכרטיס שלה הוא הנצפהמרגלית שחם - הכי נצפית בדה מרקר קפה ביותר בקפה דה מרקר, ומבחינתה – לא מהסיבות הנכונות.

שימו לב כי המיתוג הגוגלי שלה על פי שם החיבה (מלי שחם) כמעט ולא נפגע ומכיל (נכון לכתיבת שורות אלה) רק אזכור שלילי אחד לצד תשעה חיוביים בדף התוצאות הראשון.

זאת בניגוד למיתוג על פי השם המלא (מרגלית שחם), שמוביל לעשרות אזכורים חדשותיים המדווחים על הפרשה, לצד הכרטיס שלה בקפה דה מרקר – שהיום הוא ממותג בצורה שונה לגמרי.

מלי שחם - גוגל

מרגלית שחם - גוגל

המסקנה היא כי המיתוג האינטרנטי האישי חייב (פשוט חייב) שתהיה לו אחיזה במציאות. כמו שאסור מתג את עצמכם באתר היכרויות עם תמונה מלפני הכרס והקרחת, כך אסור למתג את עצמכם כחולי סרטן אם אינכם כאלה. כי כשהאמת מתגלה (וזה תמיד קורה), היא הופכת לכואבת מאוד.


תגיות:

10 תגובות על “מלי שחם – מיתוג אישי חיובי; מרגלית שחם – מיתוג אישי שלילי

  1. דבר ראשון, עניין החלפת השמות מאד מעניין. בהתחשב בכך שגוגל עשוי לא להבדיל בין כינוי לשם רשמי, הרי שתוצאות חיפוש ממקורות רשמיים כמו אתרי חדשות, אתרים ממשלתיים וכד', ישתמשו בשם הרשמי – בעוד שאתרים לא רשמיים ישתמשו בכינוי. כך אדם עם כינוי צריך לתחזק מספר מערכות מיתוג במקביל (במיוחד אם יש מספר דרכים לכתוב את השם/כינוי). כך במקרים של מיתוג שלילי, יתכן והשם הרשמי יופיע בתוצאות חיפוש שליליות בגוגל, אבל הכינוי יחזיר תוצאות חיפוש חיוביות (כמו במקרה של מלי/מרגלית). מצד שני, אם הכינוי מספיק חזק, גם המקורות הרשמיים יצטטו אותו, וגוגל עשוי להבין את הזיקה (רק במידה ויש מספיק נפח חיפושים כדי להצדיק זאת).
    מסקנה אפשרית יכולה להיות שמי שהמיתוג האישי שלו כולל גם כינוי או שם מקוצר, צריך להקפיד על השימוש בכל אחד מהשמות בסיטואציות שונות ומול קהלים משתנים, ולא בהכרח ליצור זהות ביניהם.

  2. היי הדר.
    עלית פה על נקודה מעניינת.
    אני חושב שבהקשר של ניהול מוניטין בגוגל – לא משנה אם מדובר בשם האמיתי (מת.ז) או בכינוי – מה שחשוב הוא השם המותגי שלך!
    השם המותגי הוא השם בו תרצו שקהל היעד שלך יכיר אתכם והיה חלק מהזהות המותגית שלכם.
    אני מניח שמרגלית שחם העדיפה שהשם המותגי שלה יהיה שם הכינוי (מלי שחם) – כך גם היא הציגה את עצמה. אתרי החדשות העדיפו להשתמש בעיקר בשמה הרשמי או שהוסיפו מלי בסוגריים.
    אבל זה לא משנה – גם עבור מלי שחם וגם עבור מרגלית שחם – תוצאות החיפוש מביאות את INTERNETISHI למקום הראשון.
    כרגע…

  3. מעניין לא פחות המיתוג שבו ה'מובילים' ומדרבנים את העדר, ואיך הנוהים – העדר – ממתגים עצמם לפני ואחרי.
    והאם נדע להקיש מכן אל המציאות בהרחבה, אל הדמיון המצמרר אל החיים שכלל לא וירטואלים.
    כתבתי על כך שתי רשימות בבלוג שלי באתר הקפה.
    http://cafe.themarker.com/view.php?t=325340

  4. עניין השם היה יכול להיות מעניין אך האמת היא שזו פשוט טעות של התקשורת.
    שמה הוא מלי (עמליה) ושם המשפחה שלה הוא מרגלית שחם רופא. שמות המשפחה של בעלה המנוח הראשון, השני ושם הנעורים שלה.

  5. אז לפי הדברים שלך, כאשר אתה מבצע מיתוג אישי באינטרנט כדאי לעשות אותו בכמה שמות כדי שאם תיפגע חלילה בשם אחד, תמשיך לשמור על מוניטין בשמות האחרים.

    מעניין הניתוח שלך.

להגיב על אחד שמכיר לבטל

האימייל לא יוצג באתר.