גם יאיר נתניהו כבר יודע – פייסבוק זה לא משחק

25.06.2011

אתמול התפרסמה בעיתון הארץ כתבתו של אורי בלאו ש"חשף" את פעילותו של יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, בפייסבוק. על פי הכתבה, נתניהו הציג לראווה רפרטואר של ססטוסים קיצוניים ואלימים נגד ערבים ופלסטינאים שלא היה מבייש גם את מיודעתנו החיילת לשעבר עדן אברג'יל. אגב, כתבתי "חשף" במרכאות כי כל מה שכתב נתניהו בפייסבוק היה גלוי, רק שבלאו היה העיתונאי הראשון שעלה על זה וחשב (בצדק) שזה שווה אייטם.

ואכן, ביממה האחרונה האייטם צבר באזז ועניין. חוץ מאלפי טוקבקים באתרי האינטרנט הישראלים השונים, הוא כמובן גם הגיע לתקשורת הזרה, לאתרי חדשות ולבלוגים נחשבים כמו האפינגטון פוסט. בינתיים פרופיל הפייסבוק של יאיר נתניהו נמחק, אבל אני לא חושב שיש צורך להרחיב על הנזק העצום שהאייטם עשה לתדמית הבינלאומית (שממילא לא הייתה משהו) של ראש הממשלה.

פרטיות בפייסבוק

לפי בלאו, עד לפני מספר חודשים, יאיר כינה את עצמו בפייסבוק בשם הבדוי "Jessy Netan", אולי מתוך מחשבה שאפשר להשתמש ברשת חברתית ועדיין להישאר אנונימי. ואז, בהחלטה אולי בלתי מודעת וקלת ראש, שינה נתניהו את שם הפרופיל ל- Yair Netan, שקרוב הרבה יותר לשמו האמיתי.

קלות דעת ופזיזיות – לא טפשות

אבל השם זה לא העניין. כי נתניהו, כשהחליף את שם הכרטיס, גם על הדרך החליט למתג את עצמו בצורה אותנטית וצירף אליו את תמונה אורגינלית (יוצא ממכונית שרד לבוש בחליפה) ותמונות נוספות מאירועים רשמיים ומשפחתיים. במקרה כזה, ממש לא קשה לגלות מיהו בעל הכרטיס.

אני די משוכנע שנתניהו הבן, כלל לא היה מודע לכך שאת מה שהוא כותב יכול גם לראות עיתונאי. אם היה מודע, אני בטוח שהיה מוחק את הפרופיל. אבל קצת קשה להאשים את יאיר נתניהו בטפשות. את הכרטיס פתח בגיל 16. מי שלא פותח לעצמו כרטיס פייסבוק בגיל הזה, פשוט מרגיש מנותק. נתניהו בסך הכל רצה להשתתף בחוויה החברתית שפייסבוק נותן לכולנו, שזה אומר גם לפרוק תסכול, אבל פשוט לא היה מודע כל כך להשלכות.

פה המקום להדגיש שגם בפייסבוק וגם בטוויטר ברירת המחדל של הגדרות הפרטיות היא שהסטטוסים (הציוצים במקרה של טוויטר), הקישורים והתמונות שאתם משתפים ורשימת החברים שלכם חשופים לכל גולש, וכמובן גם למנועי החיפוש. המוזר הוא, שלמרות הפופולאריות של אותן רשתות ולמרות העובדה שהן הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו, מרבית הגולשים כלל אינם מודעים לכך שהפעילות שלהם יכולה להיות חשופה גם למי שאינו חבר שלהם.

פרטיות בפייסבוק

תתעוררו – בודקים עליכם לא רק בגוגל

זה נכון שהאופן בו השם שלנו (שהוא גם שם המותג שלנו) מופיע בגוגל, הוא עדיין הבסיס למיתוג האישי באינטרנט והוא זה שמשפיע בצורה המשמעותית ביותר על הרושם הדיגיטלי הראשוני. אך ככל שהרשתות החברתיות צוברות פופולאריות ומשתמשים, יש לקחת בחשבון שהמעסיק הפוטנציאלי, הלקוח העתידי, ובטח מי שקבעתם איתו לדייט, יושפע ממה שהוא מוצע עליכם בתוך FACEBOOK או TWITTER, עוד לפני שהוא בכלל "יעשה עליכם גוגל".

יש להניח כי בעודו עושה זאת, הוא ינבור ויחטט בכל תמונה שפרסמתם, עמוד שאהבתם או סטטוס שצייצתם. חשוב לציין כי הפעילות ברשתות אלה אינה נסרקת באופן מלא, אם בכלל, במנועי החיפוש. אולם ברוב המקרים, ניתן להגיע לעמוד הפרופיל דרך תוצאות החיפוש. ומשם, אם הגדרות הפרטיות לא הוגדרו אחרת, המידע על כל הפעילות שלכם חשוף לעיני כל.

כתבה ב- ABC

באותו עניין התפרסמה אתמול כתבה מעניינת בתוכנית החדשות של ABC. בכתבה הוצגו מקרים בולטים (אך בטח אינם יוצאי דופן) של מורה וסטודנטית שחטפו פגיעה בקריירה כתוצאה מתמונת פייסבוק שפורסמה בפרופיל שלהן.

לפי הכתבה, מעסיקים לא מסתפקים רק בבדיקת רקע עצמאית, אלא ממש שוכרים חברות שיעשו את העבודה עבורן ויגלו כל פרט על העובד אותו הם מעוניינים להעסיק. בכתבה דנים בסוגיות אתיות ומשפטיות העולות כתוצאה מאותה תופעה. שווה צפייה.

תגיות:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.